10 Mart 2012 Cumartesi

MATMAZEL NORALİYA'NIN KOLTUĞU / Peyami Safa

Peyami Safa maalesef daha önce okumadığım, okumakta geç kaldığım bir yazar. Yazarın okuduğum ilk kitabı olan Matmazel Noraliya'nın Koltuğu psikolojik ve felsefi bir roman. Konusunu yazmayacağım. Ama şunu söylemeliyim ki, bu roman nereye gidiyor, böyle bitecek herhalde derken, olaylar öyle bir hal aldı ki, şaştım, kaldım. Hikaye, günlük, aşk, psikoloji, felsefe, hayal gücü, gözlem müthiş bir kurguyla harmanlanıp romanlaştırılmış. Peyami Safa'nın edebiyatına hayran kaldım. Bu büyük yazara, üstada saygım sonsuzdur artık. Okumalısınız, anlatmakla olmaz derim. Kitaplığımda bekleyen "Canan" ve "Yalnızız" kitapları da var. Sanırım Yalnızız'a öncelik vereceğim. Altı çizili sözcüklerime gelince;)


...aşkın gıdası mesefa...
...aşk bir melekedir. onun tekniği uzun bir hasretin şiddetli bir ihtiyaç haline getirdiği samimiliği bertaraf eden bir ustalık istiyor. aşk bir hayaldir. ve realitenin bu kadar bol ışığına dayanamaz. onun kendisine göre bir itiraf tekniği olmalı.
...ben’in allah’ta yok olmaya koşması azizleri, insanlıkta yok olmaya koşması dahileri, millette yok olmaya koşması ise kahramanları yaratmıştır. 
...şimdi Selma’dan yazılı bir emir getir, kendimi balkondan aşşağı atayım.fakat yanımda olursa atmam. ben daima gaib’i seviyorum.hâzır’ı sevmiyorum. herkes biraz böyle.


Bulundu.
Ne? Ebedilik.
Bu, güneşin altında
Deniz yoludur.
---------------
Bulundu.
Ne? Ebedilik.
Bu, benim gözlerimin altında 
Senin bakışındır



http://siirtlihamlet.com/index.php/yazar-yazlar--arsiv-/9-yazarlar/203

http://migmedya.com/yazarlar/aysen-ilgin/43-ubor-metenga.html

İYİ OKUMALAR, İYİ HAFTA SONLARI...

5 yorum:

  1. Bu kitap orta okulda ödev olarak verilmişti bana, okuyamamış başka bir kitapla değiştirmiştim. Etkisi geçmedi bir türlü, hala okumaya korkarım :))

    YanıtlaSil
  2. Mrb Filiz,
    Açıkçası bu birikimime rağmen ben bile ilk bölümlerde zorlandım, sıkıldım, tam elimden bırakmayı düşünüyordum ki, hikaye müthiş bir ivme kazandı, o noktadan sonra tadına doyamadım. Ama orta okul yaşlarında biri için gerçekten ağır bir kitap. Öğretmenin çok beğenmiş olduğu için ödev vermiş sanırım, ama kesinlikle yanlış yapmış. Bence bir ara deneyebilirsin, şimdi keyifle okuyacağını düşünüyorum;)

    YanıtlaSil
  3. Peyami Safa'nın kitaplarıyla tanışmam ortaokul yıllarına denk geliyordur herhalde. Yazım dilini çok sevdiğim yazarlardan birisidir. Yalnız bu kitabını gözden kaçırmışım sanırım. İsmi çok hoşuma gitti. Elimdekiler bittikten sonra mutlaka bende alıp, okuyacağım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ebrucum, zaten ortaokul yılları için biraz ağır gelebilecek bir kitap, şimdi tam zamanı;) ilk bölümlerdeki psikolojik durum seni yıldırmasın, sonrasında kitap bir açılıyor, pir açılıyor:D

      Sil
  4. Merhabalar,

    Peyami Safa‘nın kaleme aldığı romanları içinde en fazla beğendiğini ifade ettiği, anlatım tekniği ve olay örgüsü bakımından bütün eleştirmenlerce Türk edebiyatının en ciddi psikolojik romanı olarak kabul edilen “Matmazel Noraliya’nın Koltuğu” kitabından en çok beğendiğim 17 alıntıyı sizinle de paylaşmak istedim. Umuyorum, ilgiyle okursunuz: http://www.ebrubektasoglu.com/yazi/peyami-safa-matmazel-noraliyanin-koltugu-romanindan-hafizama-kazinan-17-alinti/

    Sevgiler,
    edebiyatla kalın.

    YanıtlaSil