24 Ocak 2012 Salı

TOPKAPI SARAYI


21 Ocak Cumartesi günü uzun zamandır gitmek istediğim Topkapı Sarayı'nı finalleri bitip tatile gelen erkek kardeşim ve onun üniversiteden iki arkadaşıyla beraber gezdim. Üç hafta önce sarayı gezmek için gidip Salı günleri kapalı olduğunu öğrenerek geri dönmüştüm. Gençleri sarayı gezme istekleri hoşuma gitmekle beraber ben de Topkapı Sarayı bilgilerimi tazeledim. Öncelikle sarayın kendi sitesinde yer alan tarihçesini paylaşmak istiyorum;
Topkapı Sarayı, Osmanlı sultanlarının ikametgâhı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. İstanbul fatihi II. Mehmed tarafından 1460-1478 tarihleri arasında yaptırılmış olan ve zaman içerisinde bazı ilavelerin yapıldığı Saray’da, Osmanlı padişahları ve Saray halkı 19. yüzyıl ortalarına kadar ikamet etmiştir. 1850’'lerin başında Sultanlar, mevcut Saray 19. yüzyılın devlet protokolü ve merasimlerine ilişkin gereksinimleri karşılamakta yetersiz kaldığı için Boğaz’daki Dolmabahçe Sarayı’na taşınmışlardır. Ancak saltanat hazinesi, Mukaddes Emanetler ve imparatorluk arşivleri Topkapı Sarayı'’nda muhafaza edilmiş, bir baba ocağı olması ve Mukaddes Emanetler’i barındırmasından dolayı burada devlet törenleri yapılmaya devam edilmiştir. Topkapı Sarayı, Osmanlı monarşisi 1922’'de kaldırıldıktan sonra, 3 Nisan 1924'’te Mustafa Kemal Atatürk'’ün emriyle müzeye dönüştürülmüştür.
Topkapı Sarayı'nın ziyaret ücreti tam 20tl, indirimli 10tl. Size tavsiyem Müze Kartı çıkartmanız.Girişte bilet alma süresi içinde çıkan Müze Kart fiyatı saray ziyaret fiyatıyla aynı. Müze kartın avantajı yıl boyunca Turizm Bakanlığına mevcut Türkiye'deki tüm müze ve ören yerlerinde ücretsiz giriş hakkı tanınmasıdır.
Kartını alıp içeri girdiğimizde sizi sarayın maketi karşılıyor.
Saray Bab-ı Hümayun, Alay Meydanı, Divan Meydanı, Enderun Avlusu, Sofa-i Hümayun, Harem bölümlerinden oluşuyor.
Sarayda Osmanlı ve Avrupa gümüşleri, Avrupa porselenleri ve taşları, İstanbul cam ve porselenleri, Mukaddes emanetlerin sergilendiği Has Oda, silahlar, saray hazineleri, bakır ve tombak eserler, Çin ve Japon porselenleri, padişah portreleri, padişah elbiseleri koleksiyonları bulunuyor. Hemen hemen çoğu yerde, özellikle de hazineler ve kutsal emanetlerin sergilendiği bölümlerde fotoğraf çekilmesi maalesef yasak. Kendi adıma yasak olan yerlerde fotoğraf çekmemekle birlikte internette olan bir kaç fotoğrafı burada paylaşmadan edemeyeceğim. Gök yarılmışçasına yağan yağmur sebebiyle bölümler/odalar arasında bir koşturmaca halindeydik. Bahçenin tadını çıkaramadığımız gibi, ziyaretin 16.00'da bitmesi dolayısıyla 'Harem' bölümünü gezme fırsatımız olmadı. Avrupa'da müzelerin çoğunun haftanın 7 günü akşam geç saatlere kadar açık olurken Topkapı Sarayı'nın yerli yabancı bir çok kişinin yoğun ilgiye rağmen bu kadar erken kapanmasından hiç hoşnut kalmadığımızı bildirmek istiyorum. Ziyarete giderseniz erken gitmeyi ve sarayın Salı günleri kapalı olduğunu unutmayınız derim




Silah Seleksiyonları bölümünde çeşitli yüzyıllara ait, oldukça işli, gösterişli topuzlar, şeşperler, kalkanlar, alemler, teberler, salıklar, kılıçlar, bilek siperleri, zihgirler, yaklar, ciritler, yatağanlar, palalar, bıçaklar, meçler, baltalar, kamalar, hançerler sergilenirken, Kanuni Sultan Selim'in kılıçları, Yavuz Sultan Selim'in kılıçları ve alemi, Sultan 1.Ahmed'in kılıçları ve alemi, Sultan 2.Abdülhamid'in kılıcı ve Sultan 3. Mustafa'nın muhteşem gösterişli törensel kıyafeti, zırh takımı, üzengisi de bulunmakta. Bu törensel kıyafetin fotoğrafını çekemediğim için kahrolmuştum. Neyse ki, tamamının olmasa da nette yandaki bir fotoğrafını buldum.
Mankene giydirilmiş bu kıyafetin üzerinde, görünmeyen kısımlarında, yine işli kılıcı, kemeri, kollukları, eldivenleri, dizlikleri de mevcut. O kadar gösterişli, öyle heybetli ki,önünde dakikalarca durup izledim.

Padişah elbiselerinin sergilendiği bölümlerde sultanların oldukça büyük ebatlarda, bordo, pembe, yeşil, sarı gibi canlı renklerde, lale, yaprak, piti kare desenli kaftanları, gömlekleri bulunmakta.

Hazine Odası'nda sergilenen Nadir Şah Tahtı;
Yandaki fotoğrafda İran hükümdarı Nadir Şah'ın beraberinde getirdiği ganimetler arasında Müslüman Hint İmparatorluğu dönemine ait bu tahtın Şah tarafından Sultan 1.Mahmud'a(1730)hediye olarak getirdiği biliniyor. Tahtın üzeri mücevherlerle işli.




Bu resimdeki saf altın taht ise Sultan 1. Ahmed'e ait. Sergilenen bir kaç tahtla beraber, şehzadeler için yapılan ahşap üzerine plakayla kaplı, zümrüt, yakut, elmas taşlarla işli altın beşik de sergilenmekte. Yeni doğan şehzadeler için getirilen bu altın beşik merasimi, Osmanlı'da yarı resmi önemli merasim sayılırmış. Gösterişe ve taşlara oldukça değer veren Osmanlı'ya ait dört bölüme/odaya ayrılmış hazine odasındaki diğer fotoğraflar;


Aşağıdaki resimde Topkapı Hançeri bulunmakta. İran Hükümdarı Nadir Şah'a ait 1964'deki 'Topkapı' filmine konu olan, zümrüt ve pırlantalarla bezeli bu altın hançerin arkasında saati de bulunuyor.


İçi 15-30 gr arasındaki zümrüt ve zebercetlerle dolu altın kaseyi paylaşmayı çok isterdim. Lakin yasak olduğu için fotoğrafını çekemediğim gibi nette bir resmini de bulamadım.
Ve son olarak Kaşıkçı Elması. 86 karat elmasın etrafı çift sıra 49 iri pırlantayla bezeli. Dünyada en çok bilinen 22 elmas arasında sayılıyor

18 yorum:

  1. Bayılırım oraya her yurtdışından gelen arkadaşımı da gezdiririm hep :)
    Sevgiler

    YanıtlaSil
  2. ne güzel,arkadaşlarınız şanslılar;)
    benim de erkeke kardeşim Uludağ Üni,de bu yıl.Cuma günü İzmirli ve İzmitli iki arkadaşıyla geldi,İstanbul'u gezeceklermiş.İlk gece İstiklal'e çıktılar,hep eğlenicekler diye düşünürken ertesi gün erkenden kalkıp biz Topkapı Sarayı'nı, Dolmabahçe Sarayı'nı, Galata Kulesini görmek istiyoruz dediklerinde hem çok şaşırdım, hem de sevindim;)18-19yaşlarındaki gençlerin tarihe,kültüre değer vermesi çok hoşuma gitti.Hemen kabul ettim,rehberleri olmayı;)

    YanıtlaSil
  3. Bizim çocuklarda son iki yıldır inanılmaz baskı yapıyorlar ziyarete gitmek için.İnşallah gitmek nasip olur.Sayenizde gezerken bu bilgileri anımsayacağım teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. inanın müthiş bir talep var,Sadece turistler değil, Türkler de yoğun ilgi gösteriyor. Size tavsiyem pazartesi,salı dışına bir gün erkenden gitmeniz. Böylece hem Topkapı Sarayı'nı hem de Ayasofya Müzesi'ni gezme şansınız olur.Malum Ptesi Ayasofya, Salı saray kapalı.İksinin de son ziyaretçi alım saati 16.00 İçerideki ziyaretçiler de en geç 16.30'da çıkmak zorunda. Keyifli vakit geçirmeniz dileğiyle...

    YanıtlaSil
  5. Çok güzel. Bakalım kısmet olursa gidebilirim. bir kez kapıya kadar gitmiş ve kapalı olduğu için girememiştim. Umarım tekrar yolum düşer.

    YanıtlaSil
  6. Çok güzel bir gezi olmuş doğrusu. Senin post'u okurken bende hafızamı zorlamış oldum bahaneyle canım. En son gideli 1 seneyi bulmuştur herhalde. Kültürel miraslarımızı gidip görmekte, gezdirmekte her zaman yarar vardır diye düşünüyorum. Bende bu aralar İstanbul'un eski kapılarına kafayı taktım. Gidebildiklerime gidip bakacağım...

    YanıtlaSil
  7. Topkapı Sarayı'nı bir çok defa ziyaret ettim , en çok da harem dairesi beni etkiledi . Fotograflar çok güzel , teşekkürler.

    YanıtlaSil
  8. *Mehmet Bilgehan, yolunuzu düşürün lütfen, müthiş bir tarih, kültür ziyaretinizi bekliyor;)
    *ebrucum kapılar benim de çok ilgimi çeker. fotoğrafları bekliyorum hevesle;)Buarada Şubat tiyatro palnına bakmanı öneririm
    *Zeynep biz saat ikide gidebildik, maalesef hareme zaman kalmadı.Nys ki, müze kartım var artık, bir daha ki gidişimde haremi ve ayasofyayı gezeceğim;)

    YanıtlaSil
  9. Ayşencim dün baktım şubat tiyatro programına... Beni benden aldı tüm oyunlar resmen... İstanbul Efendisi 1. sırada liste başımda :)) Tavsiyene uyup, ilk o oyunu seyretmeyi planladım. Yeni oyunlarda var çok iyi... Bu arada devlet tiyatrosunun oyunlarına da göz attım da aklında bulunsun orda da güzel oyunlar var canım... Keyifli bir gün geçirmen dileğiyle...

    YanıtlaSil
  10. Şubat programı gercekten cok güzel.Büyük bir keyifle izleyeceksiniz İstanbul Efendisi'ni,emin olabilirsin.Ben de bgn bilet alicam:) şimdiden iyi seyirler,iyi eğlenceler

    YanıtlaSil
  11. ÇOK GÜZEL BİR YER BEN ÇOK BAYILDIM BİR DAHA GİTMEK İSTİYORUM GİTMEYENLER MUTLAKA GİTMELİ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    YanıtlaSil
  12. çok güzelmiş özlliklede kaşıkçı elması

    YanıtlaSil
  13. çok güzel ama en çok o taşlı mücevher

    YanıtlaSil
  14. ben gitmedim ama sanırım çok güzel bir yer.Mutlaka gidiceeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeem

    YanıtlaSil
  15. Çok güzel bir yer. Be okul gezisiyle gittim eserler bir harikaydı ama "Çekik Gözlü" turistlerimiz hiçbir kurala aldırış etmeden yasak olduğu takdirde flaşlı fotoğraf çektiler ve sıraya kaynadılar. :/

    YanıtlaSil
  16. Paylaşım için teşekkürler. Güzel bir yazı olmuş. Özellikle 3. Mustafa'nın zırhı bölümü etkileyiciydi.

    YanıtlaSil
  17. Paylaşım için teşekkürler. Güzel bir yazı olmuş. Özellikle Sultan 3. Mustafa'nın zırhı bölümü etkileyiciydi. ;)

    YanıtlaSil
  18. Çok güzel bir gezi olmuş küçükken gezmiştim , kızımın da yakın zamanda görmesini çok isterim :) güzel yazınız ve bilgiler için teşekkürler

    YanıtlaSil